Efektywne planowanie czasu pracy
Zauważyłem, że nie zawsze właściwie wykorzystuję czas w pracy. Zdarza mi się, że pobłądzę gdzieś w odmęty internetu i tracę czas na bezwartościowych, a nawet szkodliwych czynnościach.
Obserwując sytuacje kiedy jestem zaangażowany w pracę i osiągam stan flow, a kiedy mi nie idzie zauważyłem pewne zależności.
Głównymi przyczynami nieefektywnego wykorzystania czasu jest:
- niezaplanowanie sobie dnia
- niechęć do zadań które zostały mi powierzone
- pragnienie by robić coś innego
Przeszukałem internet w temacie organizacji czasu i doszedłem do wniosku, że kluczowe dla mnie będzie:
Określenie celów
Określenie celów, czyli lista rzeczy do zrobienia z przypisanymi priorytetami. Tu ważne jest dla mnie, żeby cele nie były zbyt ogólne lub zbyt duże. Jeżeli napiszę sobie sprzątnąć piwnicę to może okazać się to zbyt przygniatające. Dlatego w takim wypadku lepiej doprecyzować lub dodać pod-zadania. Np wynieść stare kartony i śmieci z piwnicy, poukładać na półkach. I już jest lepiej 😀
Monitorowanie aktywności
Bycie świadomym tego na co się poświęca swój czas i jakie to niesie skutki jest istotne aby rozwijać się, aby efektywniej wykorzystywać swój czas. Raz już coś takiego robiłem i wychwycenie rozpraszaczy przyniosło dużo korzyści. Dodatkowo zaczął powstawać nawyk samokontroli.
Porządek na biurku
Zauważyłem, że to co mnie otacza ma na mnie duży wpływ. Zaczynam odczuwać, że korzystnie na mnie wpływa minimalizm. Jeżeli mam za dużo bodźców to łatwo się dekoncentruję. Porządek na biurku podczas pracy przy komputerze jest dla mnie ważny, zaczynam odczuwać jak korzystnie wpływa na moje skupienie. Dlatego staram się utrzymać na biurku tylko to co jest mi niezbędne.
Zaplanowanie przerw
Zaplanowanie dłuższych przerw na jedzenie jest bardzo istotne dla mnie. Gdy zaczynam być głodny to robię się spięty i nerwowy. Podobnie z krótszymi przerwami, jeśli zbyt długo siedzę przy komputerze to zaczynają się we mnie kumulować napięcia. Krótkie przerwy na leżenie lub medytację pomagają mi w utrzymaniu zrelaksowanej postawy i otwartego nastawienia do pracy.
Już dziś zacząłem ponownie udoskonalać zarządzanie swoim czasem i już zauważam jak daje mi to energię i pomaga utrzymać zaangażowanie na właściwym, wspierającym pracę poziomie.