Zintegrowanie medytacji Vipassana z pracą przy komputerze

Dziś pierwszy dzień w pracy po przyjeździe z kursu Vipassana.
Proces medytacyjny nabiera cały czas głębi. Pojawiają się kolejne wglądy.
Świadomość cały czas odkrywa nieznane obszary w ciele i uwalnia je z napięć.

Jak nie utracić mocy?
Jak medytować gdy zobowiązuje mnie praca?
8 godzin dziennie przy komputerze to sporo, może dużo się wydarzyć.
Można zacząć powoli grześć na nowo w problemy materialno-umysłowego świata.
Z dnia nadzień obniżać lot i wpadać w stare, utarte szlaki.
Zintegrowanie medytacji Vipassana z pracą przy komputerze


Na ten moment odkryłem jak ważna jest dla mojej praktyki ostrość umysłu.
Więcej o tym spostrzeżeniu napisałem w Samma Samadhi - potęga właściwej koncentracji

Na ten moment planuję
  • Co 5-10 minut wracać uwagą do kawałka skóry między nosem a ustami i sprawdzać jak odczuwam to miejsce. ogniskować uwagę do jak najmniejszego, drobniejszego odczucia. Szybka praktyka, ~15 sekund, potem ze świadomością odczucia powracam do tego co robiłem wcześniej
  • Co ~30 minut kilkuminutowa medytacja Anapana, tak aby wyostrzyć umysł.
  • Ciągłe monitorowanie napięć w ciele, plecy, kark, szczęka, czaszka.
  • Gotowość by zrobić dłuższą przerwę w pracy jeśli wykryję większe napięcia w ciele lub jakieś oznaki niezadowolenia w umyśle.
  • Po pracy dłuższa sesja medytacji, ~ 30 minut, z dużym naciskiem na ostrzenie umysłu, w drugiej kolejności obserwację doznań w ciele.

To jest na razie wstępny zarys tego co planuję, do dopiero mój pierwszy dzień w pracy.
Chcę jeszcze monitorować cały proces i codziennie sprawdzać czy mogę coś ulepszyć, poprawić.

Komentarze:

Ten wpis nie był jeszcze komentowany.

Dodaj komentarz

* - pole wymagane


 

Podobne wpisy:

  • Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    "Prawdziwie nietrwałe są rzeczy uwarunkowane, z natury swej powstające i przemijające. Jeśli powstaną i zostaną usunięte, wyeliminowanie ich przyniesie prawdziwe szczęście." Obserwowanie zjawisk powstawania i przemijania ze zrównoważonym umysłem, wolnym od reagowania jest drogą eliminowania. Uwarunkowania wypływają na powierzchnię umysłu, manifestują się, nie zostają zasilone i przemijają. Jeżeli nastąpi reakcja na zaistniałe zjawisko wtedy następuje pomnażanie. ...
  • Rozwijanie uważności i świadomości ciała i umysłu podczas pracy przy komputerze

    Rozwijanie uważności i świadomości ciała i umysłu podczas pracy przy komputerze

    Po powrocie z kursu Vipassany planowałem umiejętnie zintegrować wypracowany poziom świadomości z etatową pracą przy komputerze. Stworzyłem zarys planowanych czynności i postanowiłem się tego trzymać. Planowanie to jedno a praktyka to drugie :) Po jakimś czasie wir pracy zaczął mnie wciągać a działania, które zaplanowałem jakoś nie chciały się zintegrować z pracą, były czymś z boku co często powodowało dodatkowe napięcia. Kolejne zadania do zrobienia. Na kursie Vipassany ...
  • Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

    Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

    W dniu przyjazdu na kurs jest załatwianych sporo spraw formalnych i organizacyjnych. Uczestnik wypełnia formularz zgłoszeniowy. Zgadza się z zasadami panującymi podczas kursu, zobowiązuje się je przestrzegać i podpisuje się pod nimi. Zostawiamy telefon i kosztowności w depozycie. mamy okazję skorzystać z ostatniego posiłku w tym dniu. Później odbywa się zebranie organizacyjne, na którym jest omówiony przebieg kursu i różne, drobne kwestie organizacyjne. Po zebraniu, około ...
  • Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Nauka Vipassany na 10 dniowym kursie rozpoczyna się od praktykowania medytacji świadomego oddechu - Anapana . Dopiero jak za pośrednictwem tej techniki zostanie rozwinięta właściwa koncentracja - Samma Samadhi - wtedy jest możliwe rozpoczęcie praktykowania medytacji wglądu - Vipassany. Przez trzy i pół dnia każdy uczestnik kursu obserwuje swój oddech. Naturalny oddech - bez jego modyfikowania. Taki jaki jest. Obserwacja bez oczekiwań, bez niechęci, bez modyfikowania. Obserwacja ...
  • Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Praktykowanie Vipassany to kroczenie ścieżką Dhammy. Vipassana oznacza widzieć rzeczy takimi jakimi są w rzeczywistości, a nie takimi jakimi byśmy chcieli żeby były. Dhamma to prawo natury, to prawda o tym świecie. Kroczenie drogą Dhammy, to harmonia z uniwersalnymi prawami natury. Dhamma nazywana jest Szlachetną Ośmioraką Ścieżką. Ścieżka dzieli się na trzy części Sila - moralność Samadhi - właściwe działanie, koncentracja Panna - mądrość, wgląd Sila to ...
  • Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Vipassana to medytacja wglądu. Bezpośredniego doświadczenia prawdy o świecie, prawdy która wyzwala z dominacji uwarunkowanego umysłu. Wgląd w naturę rzeczywistości następuje poprzez rozwój mądrości - paññā . Są trzy etapy rozwoju paññā suta-mayā paññā - mądrość uzyskana dzięki przeczytaniu lub wysłuchaniu cudzych słów. cintā-mayā paññā - mądrość uzyskana poprzez logiczne zrozumienie tego co się usłyszało, poznało intelektualnie. bhāvanā-mayā ...
  • Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Dzień czwarty kursu Vipassana jest bardzo ważny. Tego dnia, popołudniu następuje rozpoczęcie praktykowania właściwej techniki - Vipassany. Dotychczasowa praktyka Anapany - świadomego oddechu, mająca na celu rozwinąć koncentrację, będzie mogła teraz zaowocować w praktyce wglądu w naturę Świata. Tego dnia podczas wykładu poznajemy teorię na temat ludzkiego umysłu. To jest wiedza intelektualna. Praktykując Vipassane będziemy mieli okazję poznać ją bezpośrednio. Wtedy stanie ...
  • Wartość zrównoważonego umysłu w kontekście medytacji Vipassana

    Wartość zrównoważonego umysłu w kontekście medytacji Vipassana

    Zrównoważony umysł - w języku pali Upekkhā oznacza pozostawanie w stanie wolnym od pragnień i niechęci. Podczas sesji medytacyjnej oznacza to obserwowanie doznań w ciele. Nie odczuwanie niechęci do nieprzyjemnych doznań i nie wytwarzanie pragnień gdy doświadczamy przyjemne doznania w ciele. Po prostu czysta obserwacja rzeczywistości w obrębie własnego ciała. Świadomość procesów jakie w nas zachodzą, ciągłej interakcji umysłu z materią(ciałem). Akceptacja chwili obecnej bez ...
  • Wartość świadomości w kontekście medytacji Vipassana

    Wartość świadomości w kontekście medytacji Vipassana

    Świadomość w kontekście Vipassany jest jedną z dwóch (obok zrównoważonego umysłu) podstaw praktyki. Praktykując Vipassanę rozwijamy świadomość własnego ciała. Zaczynamy odczuwać co się w nas dzieje. Wszelkie procesy biochemiczne stają się dla nas dostępne. Zaczynamy być ich świadomi w bezpośrednim doświadczeniu. Gdy wzrasta świadomość własnego ciała to zaczyna również powstawać mądrość, czyli wiedza poparta bezpośrednim doświadczeniem. Zaczynami być świadomi jak ...
  • Poranna medytacja jako przygotowanie przed pracą

    Poranna medytacja jako przygotowanie przed pracą

    Odkąd zacząłem praktykować vipassane to bardzo często medytuję z rana. Ale dopiero po ostatnim kursie zauważyłem jak wielkie znaczenie to dla mnie ma. Z rana budzę się z lekkim zamętem w umyśle. Pojawiają się różne myśli, które szukają uwagi. Często wygląda to na nieprzetrawione resztki z dnia wcześniejszego albo z sennych projekcji. Podobnie jest z ciałem, wewnętrznie jest rozedrgane. Coś pulsuje, coś uciska, oddech wykazuje stan raczej daleki od spokoju. W głowie już ...