Odpowiednie nastawienie do medytacji

Praktykuję regularnie medytację od ponad 5 lat.
Mimo to cały czas popełniam błędy.
Wciąż na nowo odkrywam, że dałem się uwieść ego i gdzieś na manowcach krążę za swoim ogonem Odpowiednie nastawienie do medytacji
Odpowiednie nastawienie do medytacji


Jakiś czas temu znalazłem ciekawą książkę, e-booka: Nie gardź skazami one cię wyśmieją

A tam w dość przystępny sposób opisane właściwe nastawienie do medytacji.
Przeczytanie tego otworzyło mi oczy na moje błędy. Na to, że medytując często czegoś oczekuję, czegoś szukam, chcę coś osiągnąć.
Na dwóch moich kursach uświadomienie sobie niewłaściwego nastawienia były punktem zwrotnym. Jak bym usunął blokadę. Przestałem się męczyć, a praktyka sama z siebie zaczęła płynąć, rozwijać się we właściwym kierunku.


Cytuję cały fragment dotyczący nastawienia do medytacji. Zaznaczyłem te określenia, które do mnie trafiają najbardziej

Jakie jest właściwe nastawienie do medytacji?

  1. Medytacja to obserwowanie i akceptowanie wszystkiego, co się pojawia — przyjemnego lub nie — w zrelaksowany sposób.
  2. Medytacja to obserwowanie i cierpliwe czekanie ze świadomością i zrozumieniem. Medytacja NIE polega na próbach doświadczenia czegoś, o czym czytałeś lub słyszałeś.
  3. Po prostu zwracaj uwagę na chwilę obecną. Nie zatracaj się w myślach o przeszłości. Nie daj się ponieść rozmyślaniom o przyszłości.
  4. Gdy medytujesz, zarówno umysł, jak i ciało powinny czuć się komfortowo.
  5. Jeśli umysł i ciało męczą się, to jest coś nie tak ze sposobem twojej praktyki i jest to odpowiedni moment, żeby sprawdzić, jak medytujesz.
  6. Dlaczego skupiasz się tak bardzo, gdy medytujesz? Pragniesz czegoś? Chcesz, żeby coś się stało? Chcesz, żeby coś przestało się dziać? Sprawdź, czy któreś z tych nastawień jest obecne.
  7. Medytujący umysł powinien być odprężony i spokojny. Nie możesz praktykować, gdy umysł jest napięty.
  8. Nie skupiaj się zbyt mocno, nie kontroluj. Nie zmuszaj się ani nie ograniczaj.
  9. Nie staraj się czegoś tworzyć ani nie odrzucaj tego, co się dzieje. Po prostu bądź świadomy.
  10. Próby tworzenia czegoś to chciwość. Odrzucanie tego, co się dzieje to awersja. Niezdawanie sobie sprawy, czy coś się dzieje, czy przestało się dziać, to iluzja.
  11. Faktycznie medytujesz tylko wtedy, gdy obserwujący umysł nie ma w sobie chciwości, awersji i niepokoju.
  12. Nie miej żadnych oczekiwań, nie pragnij niczego, nie bądź niespokojny; jeśli takie nastawienie pojawi się w twoim umyśle, medytacja stanie się trudna.
  13. Nie staraj się sprawić, żeby wszystko działo się tak, jak tego chcesz. Staraj się dowiedzieć, co się dzieje samo z siebie.
  14. Co robi umysł? Myśli? Jest świadomy?
  15. Gdzie jest teraz uwaga umysłu? Wewnątrz? Na zewnątrz?
  16. Czy obserwujący umysł jest świadomy we właściwy sposób, czy tylko powierzchownie świadomy?
  17. Nie praktykuj z umysłem, który czegoś pragnie lub chce, żeby coś się stało. W ten sposób możesz się jedynie zmęczyć.
  18. Musisz zaakceptować i obserwować zarówno dobre, jak i złe doświadczenia. Chcesz jedynie dobrych doświadczeń? Nie chcesz doznać nawet najmniejszego nieprzyjemnego doświadczenia? Czy to rozsądne? Czy to jest droga Dhammy?!
  19. Musisz ciągle sprawdzać swoje nastawienie, z jakim medytujesz. Lekki i wolny umysł możliwi ci dobrą medytację. Czy masz właściwe nastawienie?
  20. Nie czuj się rozproszony przez myślący umysł. Nie praktykujesz, żeby powstrzymać myślenie, lecz po to, by je rozpoznać i zaakceptować, gdy tylko się pojawia.
  21. Nie odrzucaj żadnego obiektu, który pojawia się w zasięgu twojej uwagi. Poznaj skazy, które pojawiają się w związku z tym obiektem i nieustannie je badaj.
  22. Obiekt uwagi nie jest tak naprawdę ważny. Naprawdę ważny jest obserwujący umysł, który pracuje w tle, żeby być świadomym. Jeśli obserwowanie jest wykonywane z właściwym nastawieniem, to każdy obiekt jest właściwym obiektem.
  23. Dopiero gdy obecna będzie wiara lub ufność (saddhā), pojawi się wysiłek. Dopiero gdy pojawi się wysiłek (viriya), uważność stanie się ciągła. Dopiero gdy uważność (sati) będzie ciągła, ustanowiona zostanie stabilność umysłu. Dopiero gdy stabilność umysłu (samādhi) zostanie ustanowiona, zaczniesz rozumieć rzeczy takimi, jakimi są. Gdy zaczniesz rozumieć rzeczy takimi, jakimi są (paññā), twoja wiara się wzmocni.

Komentarze:

Ten wpis nie był jeszcze komentowany.

Dodaj komentarz

* - pole wymagane


 

Podobne wpisy:

  • Plan wykładu o medytacji

    Plan wykładu o medytacji

    Miałem plan żeby wprowadzić medytację w pracy. To już jest realizowane. Przeprowadziłem jeden wykład zapoznający z tematyką. Codziennie prowadzę sesje medytacyjne, w których uczestniczą współpracownicy. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia. Chciałbym zainteresować tematem innych. Wiem, że nie każdy ma czas żeby uczestniczyć w wykładzie, który może potrwać 1 godzinę. Postanowiłem zrobić wykład w formie elektronicznej - filmików na YouTube. Cały wykład będzie podzielony na ...
  • Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    "Prawdziwie nietrwałe są rzeczy uwarunkowane, z natury swej powstające i przemijające. Jeśli powstaną i zostaną usunięte, wyeliminowanie ich przyniesie prawdziwe szczęście." Obserwowanie zjawisk powstawania i przemijania ze zrównoważonym umysłem, wolnym od reagowania jest drogą eliminowania. Uwarunkowania wypływają na powierzchnię umysłu, manifestują się, nie zostają zasilone i przemijają. Jeżeli nastąpi reakcja na zaistniałe zjawisko wtedy następuje pomnażanie. ...
  • Cel wykładu o medytacji

    Cel wykładu o medytacji

    Celem wykładu o medytacji jest przedstawienie technik medytacyjnych propozycja wdrożenie elementów medytacji w pracy Wpis ten jest punktem Planu wykładu o medytacji Swoją przygodę z medytacją rozpocząłem w 2011 roku, czyli 10 lat temu. Na początku próbowałem różnych technik opierając się na materiałach dostępnych w Internecie. Sprawdziłem: medytację transcendentalną - mantrowanie medytację z elementami wizualizacją - metoda Silvy medytację w ruchu - joga, tai chi Nic ...
  • Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

    Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

    W dniu przyjazdu na kurs jest załatwianych sporo spraw formalnych i organizacyjnych. Uczestnik wypełnia formularz zgłoszeniowy. Zgadza się z zasadami panującymi podczas kursu, zobowiązuje się je przestrzegać i podpisuje się pod nimi. Zostawiamy telefon i kosztowności w depozycie. mamy okazję skorzystać z ostatniego posiłku w tym dniu. Później odbywa się zebranie organizacyjne, na którym jest omówiony przebieg kursu i różne, drobne kwestie organizacyjne. Po zebraniu, około ...
  • Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Nauka Vipassany na 10 dniowym kursie rozpoczyna się od praktykowania medytacji świadomego oddechu - Anapana . Dopiero jak za pośrednictwem tej techniki zostanie rozwinięta właściwa koncentracja - Samma Samadhi - wtedy jest możliwe rozpoczęcie praktykowania medytacji wglądu - Vipassany. Przez trzy i pół dnia każdy uczestnik kursu obserwuje swój oddech. Naturalny oddech - bez jego modyfikowania. Taki jaki jest. Obserwacja bez oczekiwań, bez niechęci, bez modyfikowania. Obserwacja ...
  • Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Praktykowanie Vipassany to kroczenie ścieżką Dhammy. Vipassana oznacza widzieć rzeczy takimi jakimi są w rzeczywistości, a nie takimi jakimi byśmy chcieli żeby były. Dhamma to prawo natury, to prawda o tym świecie. Kroczenie drogą Dhammy, to harmonia z uniwersalnymi prawami natury. Dhamma nazywana jest Szlachetną Ośmioraką Ścieżką. Ścieżka dzieli się na trzy części Sila - moralność Samadhi - właściwe działanie, koncentracja Panna - mądrość, wgląd Sila to ...
  • Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Vipassana to medytacja wglądu. Bezpośredniego doświadczenia prawdy o świecie, prawdy która wyzwala z dominacji uwarunkowanego umysłu. Wgląd w naturę rzeczywistości następuje poprzez rozwój mądrości - paññā . Są trzy etapy rozwoju paññā suta-mayā paññā - mądrość uzyskana dzięki przeczytaniu lub wysłuchaniu cudzych słów. cintā-mayā paññā - mądrość uzyskana poprzez logiczne zrozumienie tego co się usłyszało, poznało intelektualnie. bhāvanā-mayā ...
  • Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Dzień czwarty kursu Vipassana jest bardzo ważny. Tego dnia, popołudniu następuje rozpoczęcie praktykowania właściwej techniki - Vipassany. Dotychczasowa praktyka Anapany - świadomego oddechu, mająca na celu rozwinąć koncentrację, będzie mogła teraz zaowocować w praktyce wglądu w naturę Świata. Tego dnia podczas wykładu poznajemy teorię na temat ludzkiego umysłu. To jest wiedza intelektualna. Praktykując Vipassane będziemy mieli okazję poznać ją bezpośrednio. Wtedy stanie ...
  • Wartość zrównoważonego umysłu w kontekście medytacji Vipassana

    Wartość zrównoważonego umysłu w kontekście medytacji Vipassana

    Zrównoważony umysł - w języku pali Upekkhā oznacza pozostawanie w stanie wolnym od pragnień i niechęci. Podczas sesji medytacyjnej oznacza to obserwowanie doznań w ciele. Nie odczuwanie niechęci do nieprzyjemnych doznań i nie wytwarzanie pragnień gdy doświadczamy przyjemne doznania w ciele. Po prostu czysta obserwacja rzeczywistości w obrębie własnego ciała. Świadomość procesów jakie w nas zachodzą, ciągłej interakcji umysłu z materią(ciałem). Akceptacja chwili obecnej bez ...
  • Czym jest uważność? Właściwe zrozumienie jest kluczowe w Mindfulness

    Czym jest uważność? Właściwe zrozumienie jest kluczowe w Mindfulness

    Wczoraj byłem na czwartym spotkaniu Mindfulness. Gdy się zapisywałem na kurs nawet się nie spodziewałem, że Mindfulness wywrze na mnie takie wrażenie, że już od pierwszego tygodnia praktyki zauważę korzystne rezultaty. Przyznam się szczerze, że do tej pory traktowałem Mindfulness jako komercyjny wynalazek, uproszczoną forma medytacji, ogołoconą z duchowości. Coś w sam raz dla kultur zachodu. Na drugim spotkaniu, czyli po tygodniu praktyki w domu, podczas dzielenia się spostrzeżeniami, ...