Vipassana - droga środka

W filmie Mały Budda -  1993 usłyszałem, że Budda poszcząc razem z ascetami zauważył łucznika. Wtedy zrozumiał, że skrajna praktyka - w tym przypadku poszczenie, aż do wycieńczenia nie jest skuteczne.
Tak jak łucznik napinający cięciwę - nie za słabo bo strzałą nie poleci, nie za mocno, żeby nie zerwać cięciwy - tak praktyka medytacji powinna być zrównoważona.
Vipassana - droga środka


Medytujący powinien podjąć wysiłek i zacząć obserwować swoje wnętrze.
Ale zaangażowanie nie powinno być za duże, inaczej powstaną napięcia spowodowane pragnieniami, które są motywacją medytacji.
Np pragnienie wyzwolenia, oświecenia, oczyszczenia umysłu z uwarunkowań...

Ja dostałem w darze temperament skrajnie działającej osoby. Często jak coś mi się spodoba to się w tym zatracam. Jak coś mi nie przypadnie do gusty to wyraźnie to odrzucam nie dając szansy bliższego poznania.

W przypadku mojej praktyki Vipassany jest podobnie, na każdym kursie jest podobnie. Zaczynam z silną determinacją, zaangażowaniem. Praktyka idzie dobrze, ale jest trudna, nie wyczerpująca, ale wieczorem z wielką chęcią idę spać. Z dnia na dzień wchodzę w coraz głębsze stany medytacyjne, pojawiają się wizję rychłego wyzwolenia albo przynajmniej oczyszczenia z wielu głębokich uwarunkowań.
Powstają oczekiwania, oszukuję się, że ich nie dostrzegam i praktykuję dalej. W końcu napięcie dorasta do takiego poziomu, że progres medytacji wyraźnie hamuje, ja się męczę, stan emocjonalny spada, zaczynam odczuwać rozczarowanie, strach przed porażką.
Wtedy następuje refleksja. Chwila prawdy przed samym sobą.
Tak, mam oczekiwania, tak, praktykuję niewłaściwie.
Zmiana nastawienia, celem nie jest już oczyszczanie, ale czysta obserwacja doznań w ciele, bez identyfikacji i interpretacji intelektualnych. Bezstronna obserwacja, rozwój zrównoważonego umysłu i budzenie świadomości ciała.
Wracam na środek ścieżki, praktyka wznawia utracone temp, medytacje są lekkie i przyjemne, wraca radość z bycia, ze zrozumienia, z akceptacji. Stan spełnienia.

W codziennym życiu mam podobnie.
Idę środkiem, potem:
  • albo za mocno się staram żeby zwielokrotnić efekty - pragnienie
  • albo popada w stagnację znudzony drogą - niechęć


Teraz jestem w trakcie integrowania praktyki Vipassana do zwykłego, codziennego życia, trochę pisałem o tym: Zintegrowanie medytacji Vipassana z pracą przy komputerze ale to wciąż jeszcze nie to czego szukam.
Cały czas odczuwam pragnienie medytacji, chcę czynić progres na ścieżce uwalniania się od uwarunkowań.
Mam niechęć do wykonywania czynności, które nie są zbieżne z praktyką medytacyjną. Nawet zdaję sobie sprawę, że to jest gra umysłu.
Czuję niechęć do pracy, bo bo chcę w tym czasie medytować, żeby rozwijać zrównoważony umysł który jest wolny od pragnień i niechęci.

Teraz gdy to napisałem, to jeszcze wyraźniej widzę jaką pułapkę sobie zmajstrowałem :)

W najbliższym czasie będę pracować nad uporaniem się z tym. Tak, żebym mógł wykonywać zwykłe codzienne czynności, często obowiązki bez uczucia, że coś tracę, że tkwię w miejscu, które mnie nie interesuje i tylko dzieli od docelowego momentu.

Komentarze:

Ten wpis nie był jeszcze komentowany.

Dodaj komentarz

* - pole wymagane


 

Podobne wpisy:

  • Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

    Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

    W dniu przyjazdu na kurs jest załatwianych sporo spraw formalnych i organizacyjnych. Uczestnik wypełnia formularz zgłoszeniowy. Zgadza się z zasadami panującymi podczas kursu, zobowiązuje się je przestrzegać i podpisuje się pod nimi. Zostawiamy telefon i kosztowności w depozycie. mamy okazję skorzystać z ostatniego posiłku w tym dniu. Później odbywa się zebranie organizacyjne, na którym jest omówiony przebieg kursu i różne, drobne kwestie organizacyjne. Po zebraniu, około ...
  • Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    "Prawdziwie nietrwałe są rzeczy uwarunkowane, z natury swej powstające i przemijające. Jeśli powstaną i zostaną usunięte, wyeliminowanie ich przyniesie prawdziwe szczęście." Obserwowanie zjawisk powstawania i przemijania ze zrównoważonym umysłem, wolnym od reagowania jest drogą eliminowania. Uwarunkowania wypływają na powierzchnię umysłu, manifestują się, nie zostają zasilone i przemijają. Jeżeli nastąpi reakcja na zaistniałe zjawisko wtedy następuje pomnażanie. ...
  • Przygotowanie do 10 dniowego kursu medytacja Vipassana

    Przygotowanie do 10 dniowego kursu medytacja Vipassana

    Niebawem jadę na kolejny kurs medytacji Vipassana . To będzie mój 4 kurs, na którym będę medytować. Byłem również na 2 kursach (10 i 8 dniowy), na których służyłem, czyli zajmowałem się pomocą w organizacji. Głównie było to gotowanie i sprzątanie. Mam już swój wypracowany i sprawdzony system. Dlatego z chęcią podzielę się swoją wiedzą, która może przydać się zarówno nowym adeptom jak i zaprawionym w boju Joginom Vipassany :) Przygotowanie do kursu Vipassany na ...
  • Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Nauka Vipassany na 10 dniowym kursie rozpoczyna się od praktykowania medytacji świadomego oddechu - Anapana . Dopiero jak za pośrednictwem tej techniki zostanie rozwinięta właściwa koncentracja - Samma Samadhi - wtedy jest możliwe rozpoczęcie praktykowania medytacji wglądu - Vipassany. Przez trzy i pół dnia każdy uczestnik kursu obserwuje swój oddech. Naturalny oddech - bez jego modyfikowania. Taki jaki jest. Obserwacja bez oczekiwań, bez niechęci, bez modyfikowania. Obserwacja ...
  • Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Praktykowanie Vipassany to kroczenie ścieżką Dhammy. Vipassana oznacza widzieć rzeczy takimi jakimi są w rzeczywistości, a nie takimi jakimi byśmy chcieli żeby były. Dhamma to prawo natury, to prawda o tym świecie. Kroczenie drogą Dhammy, to harmonia z uniwersalnymi prawami natury. Dhamma nazywana jest Szlachetną Ośmioraką Ścieżką. Ścieżka dzieli się na trzy części Sila - moralność Samadhi - właściwe działanie, koncentracja Panna - mądrość, wgląd Sila to ...
  • Dziękuję za medytację Vipassana

    Dziękuję za medytację Vipassana

    Odczuwam ogromną wdzięczność za medytację Vipassana. Dziękuję Buddzie za odkrycie tej wspaniałej techniki. Wszystkim nauczycielom po nim, którzy kontynuowali przekazywanie Vipassany. Dziękuję SN Goenke za rozprzestrzenienie Vipassany w formie kursów na cały Świat. Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy nauczają tej wspaniałej techniki. Dziękuję wszystkim istotom, które przyczyniają się do rozprzestrzeniania Vipassany. Oby wszystkie istoty były szczęśliwe i wolne od ...
  • Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Vipassana to medytacja wglądu. Bezpośredniego doświadczenia prawdy o świecie, prawdy która wyzwala z dominacji uwarunkowanego umysłu. Wgląd w naturę rzeczywistości następuje poprzez rozwój mądrości - paññā . Są trzy etapy rozwoju paññā suta-mayā paññā - mądrość uzyskana dzięki przeczytaniu lub wysłuchaniu cudzych słów. cintā-mayā paññā - mądrość uzyskana poprzez logiczne zrozumienie tego co się usłyszało, poznało intelektualnie. bhāvanā-mayā ...
  • Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji Vipassana

    Dzień czwarty kursu Vipassana jest bardzo ważny. Tego dnia, popołudniu następuje rozpoczęcie praktykowania właściwej techniki - Vipassany. Dotychczasowa praktyka Anapany - świadomego oddechu, mająca na celu rozwinąć koncentrację, będzie mogła teraz zaowocować w praktyce wglądu w naturę Świata. Tego dnia podczas wykładu poznajemy teorię na temat ludzkiego umysłu. To jest wiedza intelektualna. Praktykując Vipassane będziemy mieli okazję poznać ją bezpośrednio. Wtedy stanie ...
  • Wartość zrównoważonego umysłu w kontekście medytacji Vipassana

    Wartość zrównoważonego umysłu w kontekście medytacji Vipassana

    Zrównoważony umysł - w języku pali Upekkhā oznacza pozostawanie w stanie wolnym od pragnień i niechęci. Podczas sesji medytacyjnej oznacza to obserwowanie doznań w ciele. Nie odczuwanie niechęci do nieprzyjemnych doznań i nie wytwarzanie pragnień gdy doświadczamy przyjemne doznania w ciele. Po prostu czysta obserwacja rzeczywistości w obrębie własnego ciała. Świadomość procesów jakie w nas zachodzą, ciągłej interakcji umysłu z materią(ciałem). Akceptacja chwili obecnej bez ...
  • Kompulsywne objadanie się - w poszukiwaniu korzenia uwarunkowania

    Kompulsywne objadanie się - w poszukiwaniu korzenia uwarunkowania

    Od kilku lat obserwuję u siebie zaburzoną relację z jedzeniem. Nigdy wcześniej nie zauważałem żadnych dysharmonii w tej płaszczyźnie. Jadłem kiedy tego potrzebowałem. Może czasem się objadałem, ale nie miałem z tego powodu dolegliwości fizycznych czy wyrzutów sumienia. Od raz na jakiś czas zjadłem trochę więcej. Nie troszczyłem się za bardzo to co jadłem. Nie koniecznie to było zdrowe jedzenie. Czasy młodości rządziły się innymi priorytetami. I to właśnie jest kluczowe. Gdy nie ...