webfly.pl

Medytacja, uważność i samorozwój - Pamiętnik Ziemianina

Menu

Podsumowanie po kursie medytacji Vipassana - korzyści i refleksje

Kolejny kurs medytacji za mną. To był mój pierwszy 8 dniowy kurs Satipatthana. Spodziewałem się po nim dużo 😆. Tuż przed przyjazdem na kurs pozbyłem się oczekiwań i dzięki temu efekty mile mnie zaskoczyły 😎

Podsumowanie po kursie medytacji Vipassana - korzyści i refleksje

Doświadczona mądrość

Zrównoważony umysł

Po raz kolejny zrozumiałem czym jest zrównoważony umysł. Jak zawsze zrozumienie odbyło się na głębszym poziomie niż wcześniej... ten proces pewnie będzie się powtarzał do ostatecznego celu - oświecenia 😅 A więc czym jest dla mnie teraz zrównoważony umysł? W czasie medytacji obserwuję naturalny oddech, jedyny wysiłek jaki podejmuję to utrzymanie ciągłości uwagi. Tak aby być świadomym cykliczności oddychania. Uwaga nie jest mocno skoncentrowana. Otwieram się na to co się przejawia w ciele. Gdy zaczynają się dziać jakieś wyraźne zjawiska, doznania zaczynają płynąć to pilnuję żeby nie tworzyć interpretacji tego doświadczenia. Pilnuję aby nie być pod wpływem niechęci i pragnień.

Właściwe nastawienie do medytacji

To jest mocno powiązane ze zrównoważonym umysłem. Właściwe nastawienie jest wolne od oczekiwań. Ukierunkowanie jest na bycie obecnym i uważne obserwowanie tego się przejawia w danej chwili. Doświadczanie rzeczywistości taką jaka jest z pełną akceptacją.

Zrelaksowane medytacja

Jeżeli umysł jest zrównoważony to medytacja jest zrelaksowana. Proces wolny jest od oczekiwań, które tworzą napięcia. W trakcie i po skończonej sesji występuje naturalny stan satysfakcji, jest to efekt uważności i przyjęcia tego co ma miejsce.

Puszczanie umysłu wolno

Podczas medytacji raczej rezygnuję z celowego kierowania uwagą w określone miejsca w ciele. Zazwyczaj zaczynam od świadomego oddechu, świadomości okolic ust, później proces się automatyzuje i uwaga sama podąża za doznaniami. Jak pilnuję, żeby nie utknąć nigdzie i obserwować uwagę z wnikliwością i bez przylegania do interpretacji.

Dhamma w działaniu

Gdy umysł puszczam wolno i pozwalam by wszystko wydarzało się samo to oddaję przewodnictwo Dhammie, jestem świadkiem jak działa Prawo Natury. To jest dużo prostsze niż ciągłe skanowanie ciała i praca z doznaniami. Dhamma wie dużo lepiej co należy zrobić, więc mam w sobie pewność co do tego, że wszystko czego doświadczam jest OK. TO jest ważne dla mnie bo jak wchodzę w głębokie wody swego ciała i umysłu to doświadczenia mogą być bardzo intensywne i trudne do zinterpretowania. Gdybym ja za nimi stał, moje celowe działanie to pewnie bym się wystraszył albo zwątpił i stracił równowagę umysłu.

Od intensywnych doznań do subtelnych

Przypomniał mi się właściwy kierunek obserwacji doznań. Co jakiś czas własną wolą kieruję uwagę na odczucia subtelne. To wyostrza umysł, ale nie robię tego za często i za długo. Niech Dhamma sama działa. Ewentualnie rozszerzam swoje skupienie tak żeby być świadomym manifestującego się doznania i jego okolic, które są zazwyczaj właśnie subtelne.

Jedzenie bez chciwości - oczyszczenie relacji z pożywieniem. Wyciszenie przed jedzeniem.

Cały czas pracuję nad oczyszczeniem swojej relacji z jedzenie. Podczas kursu niewątpliwie zrobiłem progres w tej płaszczyźnie.
Zanim zabiorę się za jedzenie to staram się wyciszyć, oczyścić umysł i uspokoić go. Wystarczy chwile praktyki świadomego oddychania. Potem sprawdzam swoje nastawienie. Czy mam jakieś pragnienia, czy nie kieruje mną chciwość doznań zmysłowych związanych z jedzeniem. Przygotowywanie posiłku, nakładanie i jedzenie staram się wykonywać uważnie. Jeśli czuję, że jestem nadmiernie pobudzony to robię przerwę na świadome oddychanie i obserwowanie doznań w ciele - często coś się pojawia, jakieś uwarunkowanie związane z jedzeniem, które przejawia się na płaszczyźnie fizycznej. Po za kończeniu jedzenie skupiam się na okolicach brzucha, odczuwam go. Zwracam też uwagę na umysł, często występuje ochoto żeby coś jeszcze dojeść. Czasem wystarczy kilka minut świadomości oddechu i pragnienie przemija.

Ciągłe zaczynanie od nowa

Podczas praktyki medytacyjnej są wzloty i upadki. Chwilami może coś przytłoczyć i znika ochota na cokolwiek. To dobry moment żeby wziąć głębszy oddech, zmienić pozycję ciała, czasem zrobić kilku minutową przerwę, np na herbatę i zacząć cały proces od początku. Siadam, zamykam oczy, zaczynam od obserwacji oddechu i czekam co się wydarzy. Często takie przerwy to reset, przetasowanie kart i nowe rozdanie. Doświadczane wcześniej przytłoczenie znika, pojawia się inny stan świadomości.

Uwypuklenie fundamentalnych wzorców

Gdy z dnia na dzień umysł zaczął się wyciszać i zacząłem coraz głębiej wchodzić w proces medytacji zacząłem zauważać powtarzające się wzorce na poziomie umysłu - myśli. Najczęstszym uwarunkowaniem jakiego doświadczałem to potrzeba przedstawienia swojego punktu widzenia, sposobu jak widzę Świat, zamanifestowanie swojej Prawdy. Z tym schematem pojawiał się wewnętrzny dialog, głos nauczyciela pouczającego innych na temat życia, medytacji, praktyk duchowych. Głos który mówił, że moja Prawda jest właściwa i jak ją należy rozumieć.
Na razie nic z tym nie robię, samo uświadomienie sobie, że mam takie uwarunkowanie wystarcza na ten moment. Świadomość, że te dialogi i myśli są po prostu aktywnościami umysłowymi. Czymś co mogę obserwować bez identyfikowania się i oceniania. Dopóki mam takie podejście, dopóty te treści nie mają na mnie wpływu i doświadczam procesu osłabiania ich - uwalniania się od nich.

Spacer z obserwowaniem nieprzyjemnych doznań

Zauważyłem, że przez umysł przelatują myśli, które usilnie chcę mnie zaczepić, wciągnąć w wir rozmyślań i niechęci. A to buty są niewygodne, a to mi zimno, a to softshell uwiera, a to plecy bolą... zawsze coś nie tak. Zdałem sobie sprawę, że to nie chodzi o wady w tych zewnętrznych rzeczach tylko o uwarunkowania umysłu. Mogę każdą taką sytuację traktować jako obiekt do obserwacji. Uwierające buty - obserwuję doznanie fizyczne, rejestruję niechęć w umyśle - jestem tego świadomy i obserwuję to, wykorzystuję jako okazję do uwolnienia się od niechęci do nieprzyjemnych odczuć i pragnień by coś poprawiać, by szukać komfortu i perfekcji w tym co mnie otacza.

Przemijanie pragnień

Podczas jednego z posiłków, kończąc jedzenie miałem jeszcze trochę w misce. Czułem, że już mi wystarczy, ale miałem też pragnienie by to dojeść. Zacząłem obserwować to, pragnienie było silne i byłem gotów mu ulec. Postanowiłem zagłębić się w to. Na poziomie intelektualnym rozważyłem dlaczego chcę dojeść posiłek (były to pragnienia doznań fizycznych) i dlaczego nie chcę/powinienem już jeść (byłem syty, przejedzenie jest nie przyjemne...) gdy to zrobiłem zauważyłem, że pragnienie zniknęło. Umysł zrozumiał co jest właściwe. To było niesamowite doświadczenie.

Obserwacja pojawiających się wizji

Podczas medytacji zauważyłem, że jedną z przeszkód w utrzymaniu ciągłości uwagi są wizje które się pojawiają. Często po kilkunastu sekundach nieprzerwanej uważności oddechu zaczynały pojawiać się jakieś abstrakcyjne obrazy i momentalnie mnie zabierały w podróż. Zacząłem się przyglądać temu procesowi. Zauważać drobne, subtelne zmiany chwilę przed pojawianiem się wizji. Dzięki temu zaczynałem się przygotowywać na zagrywkę umysłu. Z każdą kolejną próbą świadomość pojawiania się wizji i pozostawania zakotwiczonym w chwili obecnej wydłużała się nieznacznie. I tak z momentalnych odcinek przeszedłem do umiejętności obserwowania jak wizja powstaje, trwa i zanika.
Gdy zauważyłem cały cykl to umysł przestał wytwarzać wizję, momentalnie stan świadomości się zmienił. Uważność i koncentracja bardzo się wyostrzyła. Podobnie świadomość doznań w ciele. Medytacja diametralnie się pogłębiła.

Na ten moment to tyle jeśli chodzi o wartościowe doświadczenia i nauki jakich doświadczyłem na ostatnim kursie. Teraz pracuję nad zintegrowaniem tego wszystkiego w zwykłym codziennym życiu 😁

Przygotowanie do kursu medytacji Vipassana - Satipatthana Sutta

Przygotowanie do kursu medytacji Vipassana - Satipatthana SuttaJadę na kolejny kurs medytacji Vipassana. Tym razem 8 dniowy - Satipatthana Sutta. Ten kurs jest nieco inny. Mogą w nim uczestniczyć uczniowie, którzy byli przynajmniej 3 razy na 10 dniowym kursie Vipassany. Dodatkowo wieczorne wykłady poświęcone są Wielkiej Mowie Buddy o ugruntowaniu uważności - Satipatthana Sutta. Na tym kursie będzie też czas i możliwość żeby studiować głębiej wykład Buddy. Napisałem już bardzo podobny wpis odnośnie przygotowanie się do kursu Vipassany. Teraz powtórzę to co n...

Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Świadomy oddech - 1/10 dzień kursu medytacji VipassanaNauka Vipassany na 10 dniowym kursie rozpoczyna się od praktykowania medytacji świadomego oddechu - Anapana. Dopiero jak za pośrednictwem tej techniki zostanie rozwinięta właściwa koncentracja - Samma Samadhi - wtedy jest możliwe rozpoczęcie praktykowania medytacji wglądu - Vipassany. Przez trzy i pół dnia każdy uczestnik kursu obserwuje swój oddech.Naturalny oddech - bez jego modyfikowania. Taki jaki jest.Obserwacja bez oczekiwań, bez niechęci, bez modyfikowania. Obserwacja rzeczywistości od...

Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Mądrość uzyskana w doświadczeniu - 3/10 dzień kursu medytacji VipassanaVipassana to medytacja wglądu. Bezpośredniego doświadczenia prawdy o świecie, prawdy która wyzwala z dominacji uwarunkowanego umysłu. Wgląd w naturę rzeczywistości następuje poprzez rozwój mądrości - paññā. Są trzy etapy rozwoju paññāsuta-mayā paññā - mądrość uzyskana dzięki przeczytaniu lub wysłuchaniu cudzych słów.cintā-mayā paññā - mądrość uzyskana poprzez logiczne zrozumienie tego co się usłyszało, poznało intelektualnie.bhāvanā-mayā paññā - mądrość uzyskana poprzez bezpośrednie doświadczeni...

Uzyskana mądrość po kursie Vipassany

Uzyskana mądrość po kursie VipassanyDrugi dzień po 10 dniowym kursie Vipassany. Wyklarowała się w umyśle lista mądrości które mi się objawiły podczas tego intensywnego okresu. Mądrość czyli wiedza bezpośrednio doświadczona, moja prawda. Moje wglądy w naturę rzeczywistości Potęga koncentracjiZdałem sobie po raz kolejny sprawę z tego jak ważna jest koncentracja, ostrość umysłu. Do od niej zależy jak głęboka i efektywna jest medytacja Vipassana. Przeczytaj więcej w osobnym wpisie: Samma Samadhi - potęga właściwej koncentracji Czyst...

Przygotowanie do 10 dniowego kursu medytacja Vipassana

Przygotowanie do 10 dniowego kursu medytacja VipassanaNiebawem jadę na kolejny kurs medytacji Vipassana. To będzie mój 4 kurs, na którym będę medytować. Byłem również na 2 kursach (10 i 8 dniowy), na których służyłem, czyli zajmowałem się pomocą w organizacji. Głównie było to gotowanie i sprzątanie. Mam już swój wypracowany i sprawdzony system. Dlatego z chęcią podzielę się swoją wiedzą, która może przydać się zarówno nowym adeptom jak i zaprawionym w boju Joginom Vipassany :) Przygotowanie do kursu Vipassany na płaszczyźnie intelektualnej i ment...

Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

Dzień przyjazdu na kurs - prośba o nauczanie medytacji - 10 dniowy kurs medytacji VipassanaW dniu przyjazdu na kurs jest załatwianych sporo spraw formalnych i organizacyjnych. Uczestnik wypełnia formularz zgłoszeniowy. Zgadza się z zasadami panującymi podczas kursu, zobowiązuje się je przestrzegać i podpisuje się pod nimi. Zostawiamy telefon i kosztowności w depozycie. mamy okazję skorzystać z ostatniego posiłku w tym dniu. Później odbywa się zebranie organizacyjne, na którym jest omówiony przebieg kursu i różne, drobne kwestie organizacyjne. Po zebraniu, około godziny 20, jest pie...

Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Uniwersalna moralność - 2/10 dzień kursu medytacji VipassanaPraktykowanie Vipassany to kroczenie ścieżką Dhammy. Vipassana oznacza widzieć rzeczy takimi jakimi są w rzeczywistości, a nie takimi jakimi byśmy chcieli żeby były. Dhamma to prawo natury, to prawda o tym świecie. Kroczenie drogą Dhammy, to harmonia z uniwersalnymi prawami natury. Dhamma nazywana jest Szlachetną Ośmioraką Ścieżką. Ścieżka dzieli się na trzy częściSila - moralnośćSamadhi - właściwe działanie, koncentracjaPanna - mądrość, wgląd Sila to uniwersalna moralność składa się na niąWłaśc...

Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Struktura istoty ludzkiej i natura umysłu - 4/10 dzień kursu medytacji VipassanaDzień czwarty kursu Vipassana jest bardzo ważny. Tego dnia, popołudniu następuje rozpoczęcie praktykowania właściwej techniki - Vipassany. Dotychczasowa praktyka Anapany - świadomego oddechu, mająca na celu rozwinąć koncentrację, będzie mogła teraz zaowocować w praktyce wglądu w naturę Świata. Tego dnia  podczas wykładu poznajemy teorię na temat ludzkiego umysłu. To jest wiedza intelektualna. Praktykując Vipassane będziemy mieli okazję poznać ją bezpośrednio. Wtedy stanie się naszą prawdą i rozp...

Cztery szlachetne prawdy - 5/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Cztery szlachetne prawdy - 5/10 dzień kursu medytacji VipassanaPiątego dnia kursu Vipassana, podczas wieczornego wykładu poznajemy prawdy odnoszące się do naszej ludzkiej egzystencji. Cztery Szlachetne PrawdyIstnienie cierpienia.Źródło cierpienia.Ustanie cierpienia.Droga prowadząca do ustania cierpienia Praktykując Vipassanę zauważamy, że w naszym świecie istnieje cierpienia. Jest nieodłączną częścią życia każdej istoty. Akceptując ten fakt możemy przejść do uświadomienia sobie źródła tego cierpienia. Gdy uświadomimy sobie na drodze bezpośredniej obserwac...

Świadomość doznań i zrównoważony umysł - 6/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Świadomość doznań i zrównoważony umysł - 6/10 dzień kursu medytacji VipassanaPraktykę Vipassany można zwięźle ograniczyć do rozwoju dwóch zdolności.Świadomość doznań w cieleZrównoważony umysł Świadomość doznań w cielePoprzez ciągłą obserwację rzeczywistości w obrębie własnego ciała następuje wzrost wrażliwości. Zaczynamy odczuwać różne doznania w ciele. Doznania czyli efekty procesów biochemicznych zachodzących w strukturze fizycznej. Dzięki świadomości doznań w ciele jesteśmy w stanie zaobserwować jak umysł wpływa na ciało i jak ciało wpływa na umysł. Zaczynamy poznaw...

Spokój umysłu i silna determinacja - 7/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Spokój umysłu i silna determinacja - 7/10 dzień kursu medytacji VipassanaKurs Vipassany to ciągła medytacja.Obserwacja doznań w cieleŚwiadomość oddechuPozostawanie w stanie spokojnego umysłu Możliwe jest doświadczanie bardzo trudnych, ciężkich, nieprzyjemnych doznań. Bardzo ważne jest wtedy, żeby nie wytwarzać niechęci - to wzmacnia uwarunkowanie umysłowe. Jeżeli taka obserwacja ze zrównoważonym umysłem jest trudna to lepiej przerwać medytację. Nie ma co się zmuszać żeby wytrzymać ból. To tworzy tylko napięcie i dodatkową niechęć. "Jeśli umysł i ciało męczą się, to...

Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Prawo pomnażania i eliminowania - 8/10 dzień kursu medytacji Vipassana"Prawdziwie nietrwałe są rzeczy uwarunkowane, z natury swej powstające i przemijające. Jeśli powstaną i zostaną usunięte, wyeliminowanie ich przyniesie prawdziwe szczęście." Obserwowanie zjawisk powstawania i przemijania ze zrównoważonym umysłem, wolnym od reagowania jest drogą eliminowania. Uwarunkowania wypływają na powierzchnię umysłu, manifestują się, nie zostają zasilone i przemijają. Jeżeli nastąpi reakcja na zaistniałe zjawisko wtedy następuje pomnażanie. Uwarunkowanie odstaję energię...

Medytacja Vipassana w życiu codziennym - 9/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Medytacja Vipassana w życiu codziennym - 9/10 dzień kursu medytacji VipassanaKurs pomału dobiega końca. Dziewiąty dzień jest ostatnim w którym obowiązuje Szlachetne Milczenie. Przez to jest ostatnim dniem w którym można jeszcze intensywnie pracować nad obserwacją swojego wnętrze. Warto to wykorzystać. Ale warto też zastanowić się jak to czego się nauczyliśmy przeniesiemy do zwykłęgo, codziennego życia. Bo życie to nie jest statyczne siedzenie na poduszce i obserwacja doznań w ciele bez reagowania na nie. W codzienności jest dużo dynamiki i nie zawsze starcza świadomoś...

Metta Bhavana - 10/10 dzień kursu medytacji Vipassana

Metta Bhavana - 10/10 dzień kursu medytacji VipassanaOstatni pełny dzień kursu. Dzień zakończenia Szlachetnego Milczenia. Dzień Szlachetnej mowy i dzień Metty. Jest to doskonały moment żeby w spokojny i świadomy sposób rozpocząć komunikowanie się z innymi uczestnikami kursu. Doskonała okazja żeby podczas konwersacji rozwijać właściwą mowę i uważne słuchanie innych. Dziesiątego dnia poznajemy również inną technikę medytacji - Metta Bhavana Medytacja miłującej dobroci, kochającej życzliwości. Poprzez oczyszczenie umysły za pomocą Vipassany, możey...

Koniec kursu, dzień wyjazdu i praktyka w domu - 10 dniowy kurs medytacji Vipassana

Koniec kursu, dzień wyjazdu i praktyka w domu - 10 dniowy kurs medytacji VipassanaOstatni dzień kursu bywa ciekawy. Z rana jest ostatnia medytacja i oficjalne zakończenie kursu. Otrzymujemy zwrot z depozytów naszych rzeczy - telefonów. Następuje ponowne podłączenie do Matrixa. Niektóre uwarunkowania zaczynają się aktywować, wypływać. Jest to doskonały moment, żeby robić to wszystko uważnie. Świadomie obserwować co się w nas dzieje, jakie pragnienia się pojawiają. Wspaniały moment, żeby rozwijać zrównoważony umysł. Wspaniała chwila by dalej kontynuować Vipassanę, dalej obserwu...

Jak utrzymać i rozwijać efekty po kursie Vipassany

Jak utrzymać i rozwijać efekty po kursie VipassanyPo swoim pierwszym kursie Vipassany wróciłem do domu wystrzelony w kosmos. Moja świadomość była na wcześniej nie doświadczonym, wysokim poziomie. Widziałem jak ludzie dookoła mnie działają automatycznie, zatopieni we własnym umyśle. Ale ten stan nie trwał wiecznie, z dnia na dziań słabł. Po dwóch tygodniach nie czułem już większej różnicy. Oczywiście byłem lżejszy o uwarunkowania, które uwolniłem podczas kursu. Przerobiłem też trochę nawyków po powrocie do normalnego życia gdy miałem jeszcze pod...

Skazy umysłu - pragnienia i niechęci - źródło ludzkiego cierpienia

Skazy umysłu - pragnienia i niechęci - źródło ludzkiego cierpieniaJeśli mam się opierać na jakiejś zasłyszanej teorii w swoim życiu to zdecydowanie będą to przekazy Buddy. Na kursie Vipassany są one przedstawiane za pośrednictwem wieczornych wykładów. Codziennie dostajemy dawkę teorii, która często rezonuje aktualnym doświadczeniem. Dla mnie ta wiedza teoretyczna była bardzo inspirująca. Sporo z niej zweryfikowałem własnym doświadczeniem i dzięki temu stała się moją życiową mądrością. Nieodłączną częścią ludzkiej egzystencji jest cierpienie - dukkha. Źródłe...

Dziękuję za medytację Vipassana

Dziękuję za medytację VipassanaOdczuwam ogromną wdzięczność za medytację Vipassana. Dziękuję Buddzie za odkrycie tej wspaniałej techniki. Wszystkim nauczycielom po nim, którzy kontynuowali przekazywanie Vipassany. Dziękuję SN Goenke za rozprzestrzenienie Vipassany w formie kursów na cały Świat. Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy nauczają tej wspaniałej techniki. Dziękuję wszystkim istotom, które przyczyniają się do rozprzestrzeniania Vipassany. Oby wszystkie istoty były szczęśliwe i wolne od cierpienia. Oby wszystkie...

Sama świadomość nie wystarczy - Ashin Tejaniya

Sama świadomość nie wystarczy - Ashin TejaniyaWiele przeróżnych książek przeczytałem w swoim życiu. Sporo z nich jest poświęcona samorozwojowi. Kilka podejmuje temat medytacji. Na chwilę obecną dwie  książki pomogły mi głębiej zrozumieć jak właściwie praktykować medytację Vipassana. Mogłoby się wydawać, że skoro praktykuję już od prawie 5 lat to powinienem wiedzieć jak to się robi 🤓 I tak też często myślałem. Ale gdy trafiłem na publikację Ashin Tehaniya to uświadomiłem sobie jak bardzo się myliłem. Pierwszą książką tego nauczyciela był "Ni...